temptations0

The Temptations

The Temptations (1981)

Producent: Thom Bell

Gordy G8-1006 M1

7/10

Det finns inte mycket som går upp emot känslan att sprätta upp en skiva som har varit inplastad i flera år och få spela den för första gången. Inspelad ett år efter att jag föddes så har den i 34 år legat och väntat på att någon ska spela den och nu är det då dags. Anledningen till att jag köpte skivan är inledningsspåret Aiming At Your Heart som jag hörde för flera år sedan på en samlingsskiva och som är en lite undangömd soulpärla, men många skivor har kommit emellan sedan dess så när jag såg den inplastad för 20 turkiska lire så slog jag till.

Det mest intressanta med den här plattan tycker jag är samarbetet med producenten, arrangören, låtskrivaren, multiinstrumentalisten och geniet Thom Bell. Bland de artister han arbetat med kan nämnas The O’Jays, Harold Melvin And The Blue Notes, MFSB, The Delfonics, The Stylistics, Dionne Warwick, Elton John, Spinners, New York City och Teddy Pendergrass. Enligt omslaget hade det klassiska motownbandet The Temptations redan 1973 pratat med Thom Bell om ett samarbete. De verkade med andra ord var ute efter det där åtråvärda phillysoundet som bla Bell var känd för. Det dröjde ända till 1981 innan det blev verklighet. Resultatet är stundtals briljant och stundtals platt. Aiming At Your Heart, Evil Woman (Gonna Take Your Love) och Ready, Willing, And Able är plattans starkaste stunder. Sedan har vi första spåret på b-sidan Oh, What A Night som mest låter som ett dåligt försök att låta som Journeys Don’t Stop Believin’ och det är nästan skämskuddevarning på den.

70tals-andan började vi det här laget sakta fejda ut för att snart börja ge plats åt trummaskiner och jheri curls. Jag tror att om samarbetet mellan Thom Bell och Temptations gjorts någon gång ’73-’79 så hade det här kunnat bli ett mästerverk. Tyvärr tror jag att de väntade lite för länge.

