michelefreeman

Michele Freeman

Michele Freeman (1979)

Producent: Don Ray

Polydor PD-1-6222

6/10

En av mina absoluta favoritdiscoskivor är Don Rays enda album The Garden Of Love som var medproducerad av Cerrone. Michele Freemans (enda) album hittade jag på någon av mina skivutflykter, på Record Manias då 10kronorsback vill jag minnas att det var den gången. Det är just sådant här jag älskar med att gräva i backar. Anledningen till att jag tog upp den var det roliga omslaget och sen när jag vände på plattan såg jag att den var producerad av Don Ray och då var jag ju tvungen att ha den.

Visst hör man Don Rays avtryck på skivan då arrangemangen i mångt och mycket låter som en fortsättning av hans egna platta, men mycket mer slätstruken tyvärr. Dessutom får Micheles röst det att låta alldeles för mycket cabaret och schlager för min smak. Låten Now That We’re No Longer Friends är helt okej, men de två bästa låtarna som är det som gjorde köpet till ett fynd har Don lagt som det första samt sista spåren på skivan. Nice And Slow och Try My Loving är grymma discodängor som verkligen gör Don Rays producentroll rättvisa och som jag gärna spelar ofta. Ett bra köp med andra ord.

