whoswho

Who’s Who

Who’s Who (1980)

Producent: Daniel Vangarde

OUT OUT-ST 25029

9/10

Vet ni vem Daniel Vangarde är? Nja, kanske inte. Men om jag säger att hans verkliga namn är Daniel Bangalter så kanske det ringer en klocka. Upphovsmannen till denna platta är nämligen far till Thomas Bangalter, ena halvan av Daft Punk. När jag såg den här skivan för första gången så blev jag helt tagen av det coola omslaget, en tjej med ryggen vänd med sina rullskridskor över axeln. Skivaffärsinnehavaren frågade mig sedan samma fråga som jag precis ställde. Jag visste inte vem det var som spelat in denna platta, men när namnet Bangalter kom ut ur hans mun och jag sedan fick höra att det var Thomas farsa, ja då var jag bara tvungen att ha den. Det var länge sedan nu, men jag kommer ännu ihåg det.

Den stora frågan är då, är det bra? Det här är så bra att man bara vill gå ner i spagat och önskat att man kunde gå ner till närmaste rollerskatedisco och bara rulla loss. Palace Palace och Roll Jacky Roll är kanske de mest omedelbara låtarna på plattan, men det finns inte en dålig låt. Medan de två förstnämnda är två riktigt grymma discodängor så är Ad Libitum 80 en laidback fransk electrodröm med orientalisk touch. Hypno Dance låter som riktigt bra nudisco som lika gärna hade kunnat vara inspelat idag och Popeden är sockersöt fransk pop gjord med trummaskin som får en att drömma sig bort till en tid då alla dansade nakna på ängarna och lät håret växa fritt mellan benen.

Med Daniel som pappa så är det inte så konstigt att sonen Thomas Bangalter fortsatte i sin fars fotspår och gjorde disco och house tillgängligt till den stora massan. Inte för att han sålde ut sig, utan pga att det var det enda sättet han lärt sig att göra det på. Oavsett om ni gillar Daft Punk, house eller disco så är det här en del av musikhistorien som tyvärr har blivit en bortglömd pärla. Ser ni den så köp den. Ni kommer inte att ångra er.

