IMG_5710

Lazy Afternoon – Summer Ale

Bryggeri: Adelsö (Sverige)

Stil: Ofiltrerad Ale

Volym: 330ml

Alkoholhalt: 4.4%

10/10

Precis som ölen antyder i namnet så lämpar sig den här ölen perfekt en lat eftermiddag i sommarvärmen. Så fort jag tar en klunk av detta uppfriskande öl så fylls jag av en sommarkänsla i hela kroppen och jag förflyttas från vardagsrummet till en stämningsfull uteservering med pumpande musik och atmosfär.

Många säger att vilken ljus kall öl som helst funkar en varm sommardag. Jag förstår vad de menar (visst händer det att jag dricker billig blasköl) och jag vill inte vara elitistisk, men jag håller inte med. Jag tycker inte att Sofiero, Åbro eller Norrlands Guld blir gott bara för att det är fint väder. Det är ju helt ologiskt! Däremot vill jag självklart inte dricka en porter eller en väldigt bitter IPA om jag sitter ute i stekhet sol. Det jag däremot hoppas bli en sommartradition är en Adelsö Lazy Afternoon Summer Ale. Så här ska en varm sommardag smaka! Det finns inte så mycket mer att tillägga. Less is more.

